poniedziałek, 19 marca 2012

27. Grecja: Kamienne Miasto i Tron Zeusa



Paleos Pantaleímonas to miejsce, w którym czas się zatrzymał. Do tej trudno dostępnej, górskiej miejscowości dopiero kilkanaście lat temu doprowadzono prąd, dlatego jej mieszkańcami są ludzie starzy. Młodzi już dawno opuścili miejsce urodzenia, gdzie nie mieli żadnych perspektyw pracy, rozwoju i życia w nowoczesnych standardach. Tuż obok domów, w których mieszkają ludzie, stoją opuszczone i pozawalane domostwa tych, którzy wyemigrowali do większych miast.
Wioska nazywana jest Kamiennym Miastem, gdyż domy, ulice, schodki, chodniki – nawet ogrodzenia – wszystko wybudowane zostało z kamienia. Wygląda naprawdę prześlicznie!


W tej właśnie urokliwej miejscowości po raz pierwszy w życiu widziałam rosnące w naturze jadalne kasztany.


W Panteleímonas spotkałyśmy także dziko żyjące w swoim naturalnym środowisku żółwie greckie, najzupełniej spokojnie spacerujące po trawnikach, chodnikach i ulicach. Ten – tak powszedni tam – widok dostarczył mi po prostu nieziemskiej frajdy!


Wypoczywając na Riwierze Olimpijskiej przez drugą cześć pobytu w Grecji, przed sobą miałam Morze Egejskie, a za plecami tchnący spokojem, majestatyczny Olimp. Niezapomniany to widok... W czasach antycznych stał się imponującym królestwem Zeusa Gromowładnego – naczelnego bóstwa greckiego. Wbrew rozpowszechnionym mniemaniom, nie jest to pojedyncza góra, lecz monumentalny masyw o 52 wierzchołkach. Starożytni wierzyli, że na najwyższych szczytach stały kryształowe pałace, gdyż o wschodzie słońca skały lśnią niezwykłym, różowawym blaskiem. Bardzo często w czasie burzy widoczne są całe wiązki piorunów, uderzających w najwyższy wierzchołek masywu – Mítikas, stąd trudno się dziwić wyobraźni dawnych Greków: to sam rozgniewany władca Olimpu ciska błyskawicami. Nieco poniżej Mítikasu znajduje się wierzchołek Stefáni, zwany Tronem Zeusa.


6 komentarzy:

  1. Smutna opowieść. Szkoda, że współczesna cywilizacja, nie znalazła sposobu na poprawę życia w takich miejscowościach. Skądinąd pięknie położonych, starych, z historią.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mnie się to trochę podoba, bo cywilizacja to również skażenie, zniszczenie i odebranie klimatu.

      Usuń
  2. ...zachwycę się w j. angielskim WOW!
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, teraz zauważyłam, że mało dałam tych "kamiennych" zdjęć...

      Usuń
    2. ...nie szkodzi, narobiłaś mi smaka więc w I-necie poszukałam i znalazłam :)

      Usuń