wtorek, 3 kwietnia 2012

32. Wanilia i matematyka



Post o Jędrusiu wywołał we mnie jeszcze jedno miłe wspomnienie z czasów podstawówki.
Nazywaliśmy go Wino, a później (dzięki amerykańskim spodniom z naszywką „Vanilla ice”) starą ksywkę zastąpiła nowa: Wanilia.
Słynął z mizernego talentu do nauki i pewnego razu polonistka zleciła mi nawet pozalekcyjne dokształcanie go z ortografii, bo były to czasy, w których jeszcze wolno było, a nawet należało uczyć pisać. Uprawiałam swe męczeństwo po lekcjach z dość miernym skutkiem, ale za to – jako efekt uboczny i zupełnie nieplanowany – zdołałam spowodować, że Wanilia się we mnie zakochał. Na lekcjach matematyki siedział przede mną, zazwyczaj odwrócony tyłem do tablicy i spisywał wszystko z mojego zeszytu. Pewnego razu Cesarz, z którym nieustannie darłam koty w jednej ławce (wychowawczyni poprzesadzała nas systemem dziewczyna – chłopak, żebyśmy nie rozmawiali) ofuknął go:
- Przestań się w końcu odwracać i odpisywać zadania od Frau Be!
Wanilia z całym spokojem oświadczył:
- A właśnie, że będę! Frau Be jest najlepszą uczennicą w klasie i szkole.
- Wcale nie! Najlepszą uczennicą jest Zapalniczka.
- Nie. Frau Be!
- Zapalniczka!
- Frau Be!
- Zapalniczka!
- Frau Be!!!
Dyskusja była bezproduktywna, bo szłyśmy z Zapalniczką łeb w łeb, doprowadziła jednak do wstrząsającego finału. Zły czemuś Cesarz warknął:
- Co, zakochałeś się we Frau Be? Może jeszcze się jej oświadczysz?!
- A żebyś wiedział, że się zakochałem!!! – ryknął niespodziewanie zdesperowany Wanilia i z hałasem runął z krzesła na kolana tuż przed moim zeszytem.
- Oświadczam ci się!
Do dziś dźwięczy mi w uszach krzyk matematyczki, naszej wychowawczyni, odwracającej się gwałtownie od tablicy:
- Jezus, Maria, Wanilia! Czyś ty zwariował?!
Dziś nie ma już Wanilii. Zmarł krótko po trzydziestce. Dowiedziałam się o tym niedawno od Jędrusia.

6 komentarzy:

  1. Cholera!
    Czemu najlepsi ludzie tak szybko odchodzą?
    To by znaczyło, że jestem.......

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy ja wiem? Wanilia nie był "najlepszy". Był przeciętny, zwyczajny.

      Usuń
    2. Nie. Po prostu zwyczajny.

      Usuń