sobota, 11 sierpnia 2012

69. Izrael i Autonomia Palestyńska: Pole Pasterzy



Do Betlejem przylega wioska o nazwie Beit Sahur, którą tłumaczy się jako dom pasterza. Według tradycji, to właśnie z niej przybyli do Betlejem pastuszkowie, aby przywitać małego Jezusa. Na półpustynnym terenie wioski trudno jest o ziemię nadającą się pod uprawy, dlatego pola wykorzystywane są przede wszystkim jako pastwiska. W Beit Sahur znajduje się sanktuarium, zwane Polem Pasterzy.


Archeolodzy znaleźli tam groty ze śladami pobytu człowieka jeszcze z czasów Chrystusa i wcześniejszych. Niektóre z nich przerobiono na kaplice.


Nad nimi znajduje się ładny kościółek, który swoim kształtem nawiązuje do szałasu lub namiotu pasterskiego. Przypomina również wieżę pasterską z czasów pierwszych chrześcijan. Wieże takie ułatwiały pilnowanie stada i bywały znakami rozpoznawczymi.




Z Pola Pasterzy rozpościera się przepiękny widok na Betlejem.


Szokująco piękny był dla mnie, jak zwykle, widok rajskiej roślinności. Jeśli gdziekolwiek na ziemi istniał Eden, to musiało to być właśnie tam! Kosmiczne, ogromne kwiaty z tysiącem odnóży ustanowiły mój prywatny rekord świata.


W osłupienie wprawiły mnie też przedziwne owoce, wielkie jak grejpfruty, żółtozielonkawe, kolczaste i rosnące na zupełnie niepozornych krzaczkach. Nie mam pojęcia, co to takiego.


Dojrzałe granaty rosły praktycznie wszędzie i po pewnym czasie uznałam je za stały element krajobrazu.


Wszelkiego rodzaju kaktusy i sukulenty, kwitnące, i owocujące, dopełniły miary mojego rajskiego szczęścia.



6 komentarzy:

  1. Rośliny rzeczywiście jakby z innego świata... rozmarzyłam się troszkę....

    OdpowiedzUsuń
  2. Pewnie odkryją niejedno miejsce z dawnych czasów. To się dzieje również w Turcji. Chrześcijanie, uciekając przed prześladowaniami , uciekali i do Turcji. Przecież właśnie w Kapadocji, w miękkich skalach tufowych, robili mieszkania i kościoły. A miasta , sięgające kilka pięter w dół? To samo!
    Roślinność pokazujesz , bajeczną:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie z tej ziemi! Cudowne! Biegałam po tym Polu jak oszalała :)

      Usuń