poniedziałek, 14 stycznia 2013

120. Ukraina: "Lecz serce Lwowa na Łyczakowie..."



Najbardziej szacowną (i jednocześnie jedną z najstarszych w Europie) nekropolią Lwowa jest Cmentarz Łyczakowski. Obok wileńskiego Cmentarza na Rossie, warszawskich Powązek i Cmentarza Rakowickiego w Krakowie należy do najważniejszych dla dziejów kultury polskiej cmentarzy. Został utworzony na Przedmieściu Łyczakowskim dekretem cesarza Józefa II w 1783 roku. Dzięki pagórkowatemu ukształtowaniu terenu nabrał charakteru parkowego. Jest ogromny (42 hektary, 300 tysięcy grobów) i piękny, zdobny w zabytkowe nagrobki, przepiękne rzeźby i wielkie nazwiska zasłużonych Polaków, których nie sposób tutaj wymienić. Pogrzeby naszych znanych rodaków stawały się tu zawsze manifestacjami patriotycznymi.



Na Cmentarzu Łyczakowskim spoczywają między innymi Gabriela Zapolska, Maria Konopnicka, Władysław Bełza, Stefan Banach, Julian Konstanty Ordon, Seweryn Goszczyński, Artur Grottger, Karol Baliński.






W wydzielonych kwaterach pochowano uczestników powstań narodowych i innych wydarzeń historycznych. Leżą tam żołnierze kościuszkowscy i napoleońscy, uczestnicy powstań listopadowego i styczniowego, legioniści i obrońcy Lwowa oraz wschodniej Małopolski.


Na cmentarzu spoczywają również wybitni Ukraińcy (między innymi Iwan Franko), pomordowani przez NKWD, a także żołnierze Armii Czerwonej.
Klimatu tego miejsca nie da się opowiedzieć. Trzeba po prostu przejść alejami wśród starych drzew i wsłuchać się w ciszę, wpatrzyć w stareńkie krzyże.




6 komentarzy:

  1. Wiesz co mi się bardzo podoba w starych cmentarzach? Piękne figury nagrobne i cisza. Chciałabym ten cmentarz kiedyś odwiedzić.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się podoba to samo. W sumie... może to dziwne, ale w jakiś sposób lubię cmentarze.

      Usuń
  2. Trochę w klimacie pasującym do posta, choć tematycznie już nie do końca...
    https://www.youtube.com/watch?v=QcshiCfEQnE
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jejku, Leslie... Bardzo mi się podoba. Dziękuję!
      P. S. Tak we mnie ta Ukraina siedzi, że usiadłam, spisałam wspomnienia, zeskanowałam stareńkie fotografie i wyszło coś takiego, co mi samej łzy wyciska, a czym zamierzam obdarować rodzinę w najbliższą Wigilię.

      Usuń
  3. mówisz językiem, który doskonale rozumiem ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, gdy ktoś mnie rozumie...

      Usuń