sobota, 16 lutego 2013

131. Ukraina: Галич



Ziemia halicka to najstarszy obszar Zachodniej Ukrainy, kolebka państwowości ruskiej. Połączona w końcu XII wieku z Wołyniem, obejmuje teren Księstwa Halicko-Wołyńskiego, które osiągnęło szczyt swojej potęgi za panowania króla Daniela.



Była to najpotężniejszą struktura społeczno-polityczna powstała po upadku Rusi Kijowskiej. Jej stolicą był Halicz, położony w łuku Dniestru – jedno z najsłynniejszych miast Rusi, którego historia sięga IX wieku. W XIV w. miasto utraciło niezależność na rzecz Królestwa Polskiego pod rządami króla Kazimierza Wielkiego.
W czasie I wojny światowej Halicz został zniszczony w 85%, dlatego jego śródmieście poddano specjalnej ochronie konserwatorskiej. Głównym zabytkiem starego miasta jest cerkiew Narodzenia Pańskiego.


Co prawda pierwotna świątynia została wybudowana w XIII w., ale po licznych rekonstrukcjach i przebudowach w niczym nie przypomina tej dawnej. Nieopodal cerkwi umieszczona została makieta dawnego Halicza.


Po prawej stronie od cerkwi znajduje się park, a w nim Góra Zamkowa, na którą wiodą schody. Na jej szczycie górują nad miastem ruiny zamku Kazimierza Wielkiego – pozostałości z tzw. wieży szlacheckiej oraz kaplicy św. Katarzyny.


Ze Wzgórza Zamkowego roztacza się wspaniała panorama Dniestru.


4 komentarze:

  1. w wakacje maiłam przyjemność, pierwszy raz w życiu na własne oczy zobaczyć cerkiew i muszę przyznać zachwyciła mnie ... a było to w okolicy Bochni ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam wiele cerkwi, zabytkowych i nowoczesnych. Zachwycają mnie jako zabytki, ale same w sobie to nie moje klimaty. Nie znoszę ikon, są paskudne.

      Usuń
  2. No i co ja mam napisać? Pochwalę, będę kontra, zganię, narażę się.
    To jak? ..........

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No wiesz co?! Ty i takie pytania?
      Nie ma nic gorszego od braku charakteru - w tym od braku własnego zdania. To jest moja odpowiedź na Twoją interpelację :)

      Usuń