piątek, 30 października 2015

294. Szema...





40 komentarzy:

  1. Mnóstwo takich zapomnianych cmentarzy i grobów .....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Strasznie mnie codziennie boli serce...

      Usuń
    2. Przemijanie i znikanie bez śladu miłe nie jest. Ale nic na to nie poradzimy.

      Usuń
  2. Te kamienie położone na ogrodzeniu (?) pewnie coś znaczą. Może wiesz, co?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak.
      My kładziemy na grobach nietrwałe kwiaty i znicze. Żydzi kładą kamienie, symbol trwałości i wieczności.
      Ten kirkut jest zamknięty na głucho, nie można wejść (tylko raz do roku, gdy przyjeżdżają Chasydzi ze świata, wchodzą, bo mają tu grób kogoś ważnego), więc ktoś ułożył kamienie na bramie.

      Usuń
    2. Znalazłam słownik na stronie Żydowskiego Instytutu Historycznego dzięki tytułowi tego postu. Bardzo ciekawe, bardzo... Słuchaj, Izraelu...

      Usuń
    3. Mnie tak drze...
      Noszę obrączkę z wygrawerowanym po hebrajsku cytatem "Jam miłego mego, a miły jest mój".
      I w ogóle długo by opowiadać.

      Usuń
    4. Gdzie ty, Kajusie, tam i ja, Kaja...

      Usuń
    5. A, nie. To mnie nie jurga.

      Usuń
    6. To taki niedoskonały przekład...

      Usuń
    7. Nie, nie o to chodzi - o to kultura rzymska. Mnie interesuje żydowska.

      Usuń
  3. Narod wybrany, czy przeklety?
    W uszach brzmia zawodzace dzwieki ich zalobnych piesni...
    Kirkut w Getyndze jest bardzo zadbany... pojedyncze groby z gwiazda Dawida na innych cmentarzach nie sa bezczeszczone... Taki tam zwykly szacunek dla zmarlych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas Żydów było więcej niż gdzie indziej, ale hitlerowcy zniszczyli wszystko, co było: cmentarze, synagogi... Reszty dopełnił PRL.

      Usuń
    2. Przy okazji zniszczyli nasz szacunek dla nich i całą resztę. W imię czego? W imię własnych przekonań zaszczepionych im przez Hitlera i jemu podobnych? Skubaniec musiał znaleźć jakiś cel dla swoich działań i znalazł! Za te miliony ofiar wojny powinien z piekła nie wyjrzeć!

      Usuń
    3. Żydowska kultura jest "stara jak Świat". To stara kultura i z jakim dorobkiem. W innych krajach nie ma antysemityzmu. Przypomnijcie sobie znanych ludzi, ludzi sukcesu, ludzi działań, nie marazmu. Kompozytorzy, malarze, poeci, naukowcy i co kto chce.Wszystko to Żydzi. Przypuszczam, że przez antysemitów przemawia zazdrość.

      Usuń
    4. O antysemityzmie tomy by można spisać. Początek miał miejsce już w czasach biblijnych. Mnie fascynuje historia tego narodu i on sam.

      Usuń
    5. Moja ciotka w czasie wojny przemycała koleżance do getta jedzenie.

      Usuń
    6. Nieodmiennie intryguje mnie zapiekła nienawiść Kościoła do Żydów, a przecież ich głównodowodzący to Żyd czystej krwi... Gdzie sens, gdzie logika?

      Usuń
    7. Mówiąc szczerze, osobiście nie spotkałam się nigdy z przejawami tej nienawiści. Wręcz odwrotnie, słyszałam tylko sformułowanie "nasi starsi bracia w wierze".

      Usuń
    8. O! Ja też słyszałam to określenie.

      Usuń
    9. Pogardy ani nienawiści nie namierzyłam.

      Usuń
    10. Moja babcia , w czasie wojny, ukrywała dzieci żydowskie w swoim mieszkaniu, specjalnie kupionym w tym celu. Getto było blisko i nie trzeba było daleko iść.Piwnice były też dobrą droga ucieczki. Byłam tam kiedyś , w tych piwnicach, a miałam chyba ze dwanaście lat i byłam najstarsza z grupy ciekawskich dzieciaków. Cud, że znaleźliśmy wyjście z tego labiryntu. Ale znajdowało się na innej ulicy! Kto by przypuszczał?
      :)))

      Usuń
    11. ...a moja śp. Mama widziała prowadzonych Żydów na rozstrzelanie...szli rynsztokiem...moja Babcia zaś przez długi czas opiekowała się młodym Żydem, który lekko ranny ukrywał się w stodole ...nosiła jedzenie, zmieniała opatrunki, aż pewnego dnia z rana poszła i go nie zastała...odszedł tak cicho jak przyszedł...przez całe życie Go wspominała...

      Eh...

      Usuń
    12. Boże, aż mnie ściska w gardle.

      Usuń
  4. na szczęście coraz częściej przypominamy sobie o starych cmentarzach i zaczynamy o nie dbać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim marzeniem jest restauracja tego kirkutu, ale nie wiem, czy się ono kiedykolwiek spełni.

      Usuń
  5. U mnie też jest. Niestety zniszczony przez wandali

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W coraz mniejszych ilościach występuje u nas coś takiego, co nazywa się szacunkiem...

      Usuń
    2. Przestań, bo mnie coś trafi.

      Usuń
    3. Ale sama wiesz, że taka jest nasza rzeczywistość.

      Usuń
    4. Wiem i widzę. Nie rozumiem dlaczego? Skąd to się bierze? Z zawiści? Ten naród radził sobie świetnie. Wydał znakomitych naukowców, pisarzy, muzyków , że o innych zawodach nie wspomnę.

      Usuń
    5. Być może masz rację, że z zawiści.

      Usuń
    6. Kiedy się trochę poczyta o nich, to i wnioski łatwiej przychodzą.
      Biedny Polak szedł pod kościół żebrać. Biedny Żyd, brał się do pracy, jakiejkolwiek. Pracował, nie "jojczył".

      Usuń
    7. Gwoli sprawiedliwości - wśród Polaków też było i jest mnóstwo ludzi zdolnych. Tylko nam się nic "nie opłaca".

      Usuń
    8. Kwestia pracowitości i uporu.

      Usuń