wtorek, 12 kwietnia 2016

322. Włochy: Forum Trajana



Najokazalszym placem starożytnego Rzymu, większym od Forum Romanum, było zbudowane na początku II w. n.e. pomiędzy Kapitolem a Kwirynałem, Forum Trajana (Foro di Traiano).


Jego fundatorem był cesarz Trajan. Plac wybrukowany był różnokolorowymi marmurami, pośrodku zaś znajdował się pozłacany posąg konny Trajana. Forum otoczone było podcieniami, które były terenem dysput intelektualnych. Między kolumnami stały posągi wybitnych mężów stanu. Na końcu mieściła się bazylika Ulpia (Basilica Ulpia) – świecka hala targowo-sądowa, której nazwa pochodzi od rodowego nazwiska cesarza: Marcus Ulpius Traianus.


Ruiny Basilica Ulpia
Za bazyliką, wokół kolejnego dziedzińca, skupione były dwie biblioteki (w jednej z nich przechowywano dzieła łacińskie, a w drugiej greckie), świątynia poświęcona Trajanowi oraz inne budowle. Wejście na Forum stanowił łuk Trajana.
Najlepiej zachowanym obiektem jest 40-metrowej wysokości kolumna Trajana ze 113 roku, opleciona 200-metrową spiralą płaskorzeźb przedstawiających zwycięskie wyprawy cesarza do Dacji.


Oryginalnie reliefy pokryte były polichromią i ozdobione metalem. Między nimi znajdują się szczeliny oświetlające znajdującą się wewnątrz klatkę schodową prowadzącą na galeryjkę. Pierwotnie na szczycie kolumny znajdował się posąg Trajana. Po jego zaginięciu w średniowieczu zastąpiła go w XVI w. figura św. Piotra.


Wewnątrz cokołu znajdują się urny z prochami cesarza i jego żony.


Barokowa świątynia obok kolumny to rzymskokatolicki kościół Najświętszego Imienia Maryi.
Nad Forum góruje na Kwirynale warowna wieża Torre delle Milizie – 51-metrowa budowla, co do której krąży legenda, że z jej szczytu Neron oglądał pożar Rzymu. Zbudowano ją jednak dopiero w XIII w.

Torre delle Milizie

22 komentarze:

  1. Umiał się chłopak wypromować ;) ale, jeśli jest sie cesarzem i ma swobodny dostęp do kasy ....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo, ładnie powiedziane :)

      Usuń
    2. Twoje posty tak na mnie działają i zmuszają do intelektualnego wysiłku :)))

      Usuń
    3. Czuję się doceniona :)

      Usuń
  2. Tam wszyscy mniej lub bardziej cierpieli na megalomanie. Jak nie okreslali sie bogami, to chociaz pomnikow se nastawiali. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A po śmierci i tak byli zaliczani w poczet bogów :)

      Usuń
  3. Co kraj to obyczaj.Tak czy inaczej i tak chcę to zobaczyć na własne oczęta :)
    Pa:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miałabym nic przeciwko temu, żeby tam wrócić, a nawet zamieszkać. Najchętniej na Capri.

      Usuń
  4. no i kolejna ciekawa odsłona Rzymu :) no była baaardzo długa i piękna podróż :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogłabym dwa razy dłużej! A piękniejsze rzeczy widziałam i dopiero pokażę.

      Usuń
  5. ...szkoda, że tak niewiele zostało z tego okazałego Forum Trajana ... ruin Bazyliki Ulpia chciałabym dotknąć :)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miałabym nic przeciwko powrotowi w to miejsce.

      Usuń
    2. Nie miałabym nic przeciwko powtórzeniu swoich podróży! WSZYSTKICH !!!

      Usuń
    3. Ja też, ale jeszcze bardziej nie miałabym nic przeciwko nowym. chcę zobaczyć więcej i więcej, i jeszcze więcej...

      Usuń
    4. ...a ja wszystkich może nie, ale mam jeszcze dłuuugą listę miejsc na "moim" zachodzie do obejrzenia ...a świata to już nie zwiedzę, za drogi interes, dzięki Wam moje Panie choć wirtualnie i z tzw. pierwszej ręki mogę. Wielkie Dzięki :)

      Usuń
    5. Cholera jasna! Ja też nie zobaczę wszystkiego, co bym chciała i strasznie mnie to deprymuje.

      Usuń
    6. Raczej trudno zobaczyć WSZYSTKO!
      Zwiedzam to, o czym od dzieciństwa marzyłam. Przynajmniej się staram. Nie zawsze jest tak jak chcemy.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    7. Co do mnie, często zwiedzam nie to, co zaplanowałam. Ale są to zazwyczaj miłe niespodzianki, a najmilszą było Maroko.

      Usuń
    8. Zwłaszcza jego kolory:)

      Usuń
    9. Też.
      A we Włoszech zwaliły mnie z nóg Capri i Pompeje.

      Usuń